Estetikk i moderne tegneserier

Et seminar i regi av Grafill Tegneserier og OCX.

Moderator: Erle Marie Sørheim, journalist og tegneseriekritiker.

Tegneserien som formell kunst- og underholdningsform har eksistert i media i knappe 150-200 år, og i løpet av denne tiden har den kontinuerlig sprengt grenser i alle mulige former. I dag beveger mediet seg fra å være en lett underholdningsdose i avisene, via multi-sjangrede album og mangas, til enorme avantgardistiske kunstbøker. Det har formet seg en lang rekke sterke og vidt forskjellige tradisjoner fra vidt forskjellige kulturbaser, som har influert hverandre, enten ved å være noe å reagere mot, eller noe å bygge videre på. Som resultat er har vi kommet til et punkt hvor selve begrepet tegneserier ikke lenger definerer noe homogent. Dagens totale internasjonale tegneseriescene inneholder omtrent alt man kan tenke seg, og det virker ikke som det eksisterer noen grenser for hva mediet kan inneholde. Enhver skaper og forlegger står fritt til å stake ut sin egen retning. Men hvordan foregår en slik evaluering? Er det overhodet mulig å definere et kvalitetsbegrep i en så total åpen scene, og er det i det hele tatt viktig i målestokk opp mot originalitet og eget uttrykk?

I denne sammenheng presenterer vi to samtaler og ett intervju med individer med vidt forskjellige bakgrunner, i håp om å problematisere ytterligere. Vi tror ikke vi får noen definitive svar på våre spørsmål, men satser på en avslappet dag med innblikk i noen særdeles talentfulle og oppegående mennesker som arbeider med ulike idealer innen ulike forgreninger av mediet.

Seminaret holdes på Serieteket, Grünerløkka bibliotek, Schous plass torsdag 7. Juni klokken 11:00. Det er åpent for alle og gratis, og det kan kjøpes øl i baren i pausene.

Program torsdag 7. juni

11.00: Shop talk
Mads Eriksen vs. Sigbjørn Lilleeng

To serieskapere med solid tusj- og fortellerhåndverk snakker om sine forskjeller og likheter innen tradisjon, teknikker og idealer. Mads — evig aktuell med M — kommer fra stripeseriens land; en stringent form som hviler på daglig leveranse og tydelig humor. Sigbjørn — aktuell med Apefjes, og Generator — lager lange og stemningsorienterte historier hvor humor står som bi-effekt i mer dramatiske landskaper. Hva skiller deres tanker og prioriteringer i serieskaperens beinharde dagligliv?

12.15: Kritisk til kritikk
Matthias Wivel vs. Domingos Isabelinho

Vi har valgt å invitere til samtale mellom kanskje de aller skarpeste hodene når det gjelder analyse av tegneserier. Og ikke bare er de skarpe — de har ytterst tydelige meninger, og tyngde og argumenter til å backe opp. Matthias er dansk, og har utdannelse som kunsthistoriker fra Cambridge i England, og har skrevet jevnlig for The Comics Journal i mange år. Han er også invitert til Oslo Comics Expo som redaktør for Fantagraphics-utgivelsen Kolor Klimax — Nordic comics now. Isabelinho er en portugisisk kritiker og kurator — som også skriver for The Comics Journal, og har skrevet om tegneserier i en årrekke, helst om serier som beveger seg helt i utkanten av mediets grenser, som han selv sier det. Hans Comics Canon inkluderer arbeider av bl.a. Francisco de Goya, Katsushika Hokusai og Pablo Picasso, ved siden av navn som Alberto Breccia, Lorenzo Mattotti og Carl Barks. Disse to har vært i diskusjoner mange ganger over nettet, med ofte sterke motstridende meninger om for eksempel Tintin. Dette blir dere første møte.

13.15: Tegneserier så langt
Intervju med Tom Devlin

Devlins mangesidige bakgrunn strekker inkluderer, i tillegg til nåværende stilling som kreativ leder hos Drawn & Quarterly. Han har arbeidet som forlegger, undervist i design på Center for Cartoon Studies, vært gjesteredaktør for The Comics Journal, jobbet som coverdesigner for nesten alle uavhengige tegneserieforlag i Amerika, vært daglig leder i tegneseriebutikk og lager i tillegg sporadiske serier. Arbeidene hans har vært å se i gallerier i Boston og Portugal. I dette intervjuet skal vi få høre noen av hans tanker om veien han har bevitnet hittil, hvor han tenker tegneseriemediet beveger seg, og hvordan han forholder seg til det både personlig og i utgivelsessammenheng.