En av Ed Piskors første betalte tegneseriejobber var som en av illustratørene av Harvey Pekars Our Movie Year, som skildret Pekar og kona Joyce Brabners opplevelser i forbindelse med den kritikerroste American Splendor-filmatiseringen. Senere arbeidet Piskor sammen med Pekar på antologien The Beats og reportasjeboka Macedonia, før han fortsatte i samme spor på egenhånd, med den nennsomt researchede hackerfortellingen Wizzywig.
Sitt store gjennombrudd fikk Piskor noen år senere, med utgivelsen av første volum av Hip Hop Family Tree, et ambisiøst prosjekt som har om mål å kartlegge fremveksten av hiphop både som musikkform og kultur. Noe av det som gjør Hip Hop Family Tree så fascinerende, er hvordan Piskors strek og presentasjonsform understreker de tette båndene mellom de to amerikanske kunstformene hiphop og superhelttegneserier. For hiphopentusiasten Piskor er Hip Hop Family Tree et drømmeprosjekt, og hans lidenskapelige interesse for stoffet kan skimtes på hver eneste én av de tettpakkede sidene. Oslo Comics Expo er svært fornøyde med å kunne presentere en gjest som er midtveis i arbeidet med en moderne tegneserieklassiker.
Sentrale utgivelser: Hip Hop Family Tree vol. 1-2, Wizzywig
Da australske Simon Hanselmann for noen år siden begynte å legge ut tegneserier om den dysfunksjonelle trioen Megg, Mogg & Owl på tumblren sin, tok det ikke lang tid før han ble et fenomen i den engelskspråklige tegneserieoffentligheten. Interessen for Hanselmanns unike blanding av Simpsons-inspirert komikk og ektefølte skildringer av rus og depresjon vokste raskt, og i fjor utga Fantagraphics samleboka Megahex til stor jubel fra både lesere og kritikere. Førsteopplaget ble raskt utsolgt, men når Tasmanias store sønn gjester OCX, ligger andreopplaget av boka og venter på nysgjerrige nordmenn.
Fortellingene om heksa Megg, katten Mogg og den ulykksalige uglemannen Owl begynner som regel muntert før de ender opp i et langt dystrere terreng, hvor hallusinasjoner, vold og seksuelle overgrep som regel er blant ingrediensene. For på tross av at han tilhører den visuelt orienterte tumblr-generasjonen, er Hanselmann en klassisk historieforteller som viderefører arven etter Peter Bagge, (den unge) Daniel Clowes og de andre tegnerne som som definerte 90-tallets amerikanske alternativ-bølge.
Sentrale utgivelser: Megahex, Life Zone
Stathis Tsemberlidis er en gresk tegneserietegner bosatt i Danmark som publiserer de fleste av sine serier via det britiske småforlaget Decadence Comics. Tsemberlidis driver Decadence sammen med sin mangeårige samarbeidspartner Lando, og de to deler en fascinasjon for kryptisk science fiction med et underliggende politisk budskap. Mange av Tsemberlidis’ serier er korte, ordløse vignetter som skildrer groteske og fremmedgjørende biologiske prosesser, men konflikter mellom folkemasser og autoritetspersoner er også et tilbakevendende motiv.
Inspirasjonen fra tegnere som Moebius og Geoff Darrow er tydelig, men der disses arbeider i stor grad handler om å konstruere hyperdetaljerte fantasiverdener som leseren kan fortape seg i, synes Tsemberlidis mer opptatt av å tette gapet mellom fiksjon og virkelighet. Og med tanke på hans greske opphav, er det vanskelig å ikke se Tsemberlidis’ tegneserier som en kommentar til situasjon i dagens kriserammede Hellas.
Sentrale utgivelser: MOA-192B, Cyborg M85, Neptune’s Fungi, Decadence Comics #1-10
Under kunstnernavnet Lando lager Dave Lander science fiction-tegneserier som kaster leseren inn i en mystisk fremtidsverden preget av høyteknologisk vold, snakkende marmorstatuer og kryptiske ritualer. I Landos serier finner man spor av manga, Moebius og dataspillestetikk, og det hele er blandet sammen til en gåtefull og fascinerende fremtidsvisjon. Hovedpersonene i disse seriene er mennesker som befinner seg i konflikter de verken kan kontrollere eller forstå, og takket være det faktum at disse dystopiene også inneholder elementer leseren kjenner fra sin egen hverdag, får seriene også en politisk dimensjon.
Sammen med Stathis Tsemberlidis driver Lando småforlaget Decadence Comics, som utgir antologien med samme navn og utgjør en liten, men viktig av den britiske tegneseriescenen. Fremover blir han også å se i den nye antologien Island, som utgis av Image Comics med tidligere OCX-gjest Brandon Graham som redaktør.
Sentrale utgivelser: Gardens of Glass, Decadence Comics #1-10
Aisha Franz er en tysk illustratør og tegneserieskaper som bor i Berlin, hvor hun tidligere var en del av kunstnerkollektivet The Treasure Fleet, sammen med blant annet Paul Paetzel og tidligere OCX-gjester Martin Ernstsen og Sharmila Banerjee.
I tillegg til å ha bidratt til en rekke antologier og utstillinger i inn- og utland, har Franz publisert to tegneseriebøker, som har blitt oversatt til italiensk, spansk, engelsk og fransk. Hennes første utgivelse, Earthling, skildrer hverdagens ensomhet i to søsters liv med enemoren i en søvnig og pregløs forstad, mens hennes andre bok, Brigitte, handler om en hund som er en hemmelig agent. Franz har også produsert flere små egenpubliserte tegneseriehefter og illustrert for publikasjoner som Le Monde Diplomatique og The New York Times.
Sentrale arbeider: Earthling, Brigitte
Den tyske serieskaperen og illustratøren Paul Paetzel er oppvokst og bosatt i Berlin, hvor han sammen med Ana Albero og Till Hafenbrak utgjør kunstnerkollektivet Édition Biografiktion. Kollektivet oppstod i 2008, og er mest kjent for Biografiktion, en serie utgivelser med lettere fiksjonaliserte fortellinger om kjente personer som ABBA og Eddie Murphy. I tillegg utgir de den mer illustrasjonsfokuserte antologien Human News.
Paetzel henter inspirasjon fra både superhelttegneserier, illustrasjon og eksperimentelle kunsttegneserier, og arbeidene hans kjennetegnes først og fremst av en humoristisk lek med tegneseriemediet og dets konvensjoner. I likhet med sine Biografiktion-kolleger, behandler Paetzel silketrykk og andre reproduksjonsteknikker som kunstneriske virkemidler, og på egenhånd har han utgitt vakre og forseggjorte bøker og fanziner som Key-Man, Die Geschicte von Rudolf, Schurkensalat, Das Kaufhaus og Bela Lugosi - A True Life Story.
Sentrale utgivelser: Biografiktion
Breakdown Press er et lite London-basert forlag som de siste årene har seilt opp som en av de mest interessante aktørene i den engelskspråklige tegneserieverdenen. Breakdown ble til etter at redaktørene Tom Oldham og Simon Hacking, som på den tiden begge jobbet i tegneseriebutikken Orbital Comics, oppdaget at de hadde lignende smak i tegneserier. De to lekte innledningsvis med tanken på å starte et tegneseriemagasin, men bestemte seg for at den beste måten å påvirke hva slags tegneserier som ble lest og laget var å begynne å utgi det de selv ville lese. På denne tiden kom de i kontakt med tegneserieskaperen Joe Kessler, og da de kort tid senere utga Kesslers Windowpane var Breakdown Press født.
Der OCX tidligere har invitert internasjonale tungvektere som Fantagraphics og Drawn & Quarterly som forlagsgjest, har vi i år valgt et langt mindre og relativt nyoppstartet forlag. Det interessante med Breakdown er at de med relativt små midler og små opplag på kort tid har blitt en viktig premissleverandør innen vestlige tegneserier. Breakdown publiserer ikke bare noen av samtidens mest interessante tegneserieskapere, de har også plukket opp stafettpinnen etter det nedlagte forlaget PictureBox, og samarbeider nå med tegneseriehistorikeren Ryan Holmberg om en serie med oversettelser av viktige mangaarbeider fra 50-, 60- og 70-tallet som aldri tidligere har vært tilgjengelige i Vesten. I år utgir de også en etterlenget samlebok med den britiske kulttegneren Shaky Kane.
Til Oslo kommer forleggerne Hacking og Oldham, art director Kessler og den franske tegneserieskaperen Antoine Cossé, for å snakke om hvordan man skaper et marked for nyskapende og ambisiøs tegneseriekunst i en økonomi som er sammenlignbar med den norske småforlag forholder seg til.
Franske Antoine Cossé har æren av å være den tegneren som har publisert flest tegneserier hos Breakdown. Cossés tegneserier kjennetegnes av myke linjer og elegante vannfarger med referanser til klassiske europeiske humorserier og sort-hvitt-film fra begge sider av Atlanterhavet. Den forførende estetikken og det lettfattelige fortellerspråket trekker leseren inn i historier preget av humoristisk absurditet og en behagelig følelse av forvirring av typen man ofte opplever i møte med kunst som springer ut av en kultur man ikke helt forstår, men som man likevel liker veldig godt.
Cossés hittil mest ambisiøse og kritikerroste utgivelse er boka Mutiny Bay; en hallusinatorisk skildring av det mislykkede mytteriet mot den portugisiske oppdageren Ferdinand Magellan i 1520.
Sentrale utgivelser: Mutiny Bay, NWAI, J.1137
Joe Kessler er en britisk tegneserieskaper og designer som arbeider som art director for Breakdown Press. Den første tegneserien Breakdown publiserte var Kesslers eksperimentelle risografutgivelse Windowpane, som satte standarden for forlagets utforskende og formbevisste tilnærming til tegneserier. Kessler er tydelig inspirert av billedkunst, og i sine arbeider forkaster han mange av de estetiske og narrative konvensjonene man forbinder med tegneseriemediet, og tar det hele tilbake til grunnprinsippet – nemlig bilder og grafiske symboler satt i sammenheng.
Som designer er Kessler ansvarlig for at Breakdowns utgivelser har en enhetlig visuell profil, samtidig som de ulike tegnernes estetikk kommer til uttrykk.
Sentrale utgivelser: Windowpane #1-2
Anja Dahle Øverbye er serietegner og illustratør med utdannelse fra Bergen og Storbritannia. For tegneserielesere er hun kanskje best kjent for sine bidrag i Forresten, som kjennetegnes av detaljerte blyanttegninger med varme gråtoner. Hun har også utgitt sine egne fanziner, og denne våren er hun aktuell med debutboka Hundedagar på Jippi. Hundedagar er en en fortelling om hvordan det er å vokse opp i en liten vestlandsbygd på 90-tallet, omkranset av høye fjell og dype fjorder – om vennskap og pubertet, 4H og frimerkesamling.
Dahle Øverbye jobber i hovedsak selvbiografisk, og på bloggen sin legger hun ofte ut små dagboktegninger inspirert av sin egen hverdag. Ellers spenner tematikken i tegneseriene hennes fra oppvekst og familieliv til dødsangst, TV-titting og tegning. Ved siden av tegneseriene har hun tidligere jobbet med egne kunstprosjekter, og stilt ut arbeider både i Oslo, London og Berlin.
Sentrale arbeider: Hundedagar
Geir Moen gjorde seg for alvor bemerket i tegneserie-Norge da han i 2000 utga første nummer av hefteserien Ghasp, som opphavsmannen selv markedsførte som norgeshistoriens mest voldelige tegneserie. Ghasp var en energisk dose gladvold tuftet på Moens etter hvert beryktede fascinasjon for den britiske 2000 AD-legenden Simon Bisley, og la grunnlaget for Blodøks, den Slaine- og Conan-inspirerte vikingserien han laget i samarbeid med forfatter og tegneseriekritiker Morten Harper.
Siden den gang har Moen arbeidet med en rekke ulike prosjekter og sjangre, hvorav de to bøkene om De fire store – hvor Øystein Runde står bak manusets lettere revisjonistiske skildringer av Ibsen, Bjørnson, Kielland & Lie – er blant de mest kritikerroste. Moen er imidlertid en tegner i konstant utvikling, og da han og manusforfatter David Zane Mairowitz i fjor utga tegneserieversjonen av Peer Gynt var det ikke bare et foreløpig karrierehøydepunkt, men også et bevis på at han mestrer langt mer enn blodig action.
Sentrale arbeider: Peer Gynt, De fire store: Når de døde våkner, De fire store: Bukk fra luften, bukk fra bunnen
Kristian Krohg-Sørensen tilnærmer seg tegneseriefaget fra en bakgrunn som er en smule annerledes enn den gjengse norske tegneserieskaper. Han er utdannet journalist og russlandviter, og har erfaring som både skribent, oversetter, radiojournalist og illustratør. Som illustratør har han arbeidet med alt fra restaurantmenyer, vinetiketter og kart til plakater og kortstokker, og han har også tegnet for Bokvennen, Argument og andre studenttidsskrifter.
Krohg-Sørensen er glad i å fortelle historier, og har alltid hatt en hemmelig drøm om å lage tegneserier. I Oslos tegneseriemiljø har det derfor lenge vært knyttet høye forventninger til hans debutbok Gulosten - Liv i helvete som denne våren utgis på No Comprendo. Liv i helvete er første bok i et planlagt trebindsverk om smugleren og motstandsmannen Johannes S. “Gulosten” Andersen, og utspiller seg under det norske brennevinsforbudet i mellomkrigstida, da det var gode penger å tjene på ulovlig spritimport.
Sentrale utgivelser: Gulosten - Liv i helvete
Tim Ng Tvedt er et av de mest særpregede og interessante norske tegneserietalentene som har dukket opp på 10-tallet. Ved siden av å være daglig leder og in-house designer i TIM-TEK, er Tvedt blant annet en del av Galleri Laika, Tur-nips, 2 M.O.H, NFFK, DZP og Team Narnia 3, og han samarbeider også sporadisk med den Oslo-baserte nybølgefargeleggeren Falnes Farve.
Siden han og resten av tegneseriekollektivet Tur-nips utga sin første antologi Vegetable Comic i 2013, har Tvedt gjort seg bemerket med flere antologibidrag og forsideillustrasjoner, og brorparten av disse bærer preg av hans kuriøse besettelse med stiger, skamler, krakker og gardintrapper. Forventingene har derfor vært høye til hans første soloutgivelse Omrokering (Jippi), som er hans masterprosjekt fra Kunsthøgskolen i Oslo.
Sentrale arbeider: Omrokering
Xueting Yang ble født i Kaifeng i Kina i 1988, og kom til Norge i 2011 for å ta en mastergrad i design på Kunsthøgskolen i Oslo. Som nyinnflyttet i et land hvor hun verken behersket språket eller de kulturelle kodene, ble tegning og tegneserier den mest effektive måten for Yang å kommunisere sine erfaringer, og disse historiene og vignettene ble i fjor samlet i debutboka Et annet sted. Et annet sted er en poetisk bearbeidelse av Yangs møte med Norge, og som følgesvenn på reisen har hovedpersonen en fantasivenn ved navn Shi som hun deler sine opplevelser med.
Boka preges av uttrykksfulle minimalistiske tegninger, og i sitt etterord trekker Gro Dahle linjer mellom Yangs tegneserier og den kinesiske poetiske tradisjonen som også kalles “shi”.
Et annet sted ble tildelt Kulturdepartementets tegneseriepris for 2014 og sølv i Årets vakreste Bøker 2015.
Sentrale arbeider: Et annet sted