ÅRETS TEGNE­SERIE

LØRDAG 8. JUNI KL. 21.30

Årets tegneserie deles ut til en norsk tegneserieskaper som har utmerket seg på et høyt faglig nivå, og som har produsert den beste norske tegneserien i perioden 1. april 2023 til 31. mars 2024. Med prisen følger en pengepremie på kr 30.000. Prisen skal bidra til å løfte viktigheten av norske tegneserie­skapere og stimulere til å øke utøvernes faglige nivå.

Årets tegneserie er et samarbeid mellom Serieteket på Deichman Grünerløkka, Grafill og Tegnerforbundet. Årets jury består av Anders N. Kvammen (Tegnerforbundet), Cha Sandmæl (Grafill) og Kjersti Furu (Serieteket).

Bilde av den flotte logoen Kristoffer Kjølberg har tegnet for Årets tegneserie. Logo er i sort/hvitt og viser en person, muligens Kristoffer selv, som ser på teksten «Årets tegneserie» gjennom et teleskop. Eller er det en stor kikkert? Uansett, skyggen av personen og teleskopet danner en skygge formet som en «Å» og en «ÅT», for «Årets tegneserie». Logoen er ikke et symbol i den forstand, men en illustrasjon (uten at dette gjør noe).
Logo av Kristoffer Kjølberg

De nominerte til Årets tegneserie 2024 er:

Sigbjørn Lilleeng NAGEL BOK 2 - INGEN VEI TILBAKE (Strand)

Sigbjørn Lilleengs stil er nå blitt så bra at vi trygt kan kalle dette mesterverket … Lillengsk! Med Nagel 2 mener juryen at vi går en klassikerserie i møte. Selv om tegneserieskaperen har sagt å være inspirert av storheter som Jeff Smith, er Nagel-universet aldri uoriginalt. Lilleeng vet å ta de unge leserne på alvor hele veien i en meget godt laget sci-fi full av litterære virkemidler som speiler vårt eget samfunn.

Trond Bredesen MORA MI (No Comprendo Press)

Trond Bredesen, som har jobbet med illustrasjon i en årrekke, debuterer sterkt som tegneserieskaper med boken Mora mi. Med en ypperlig blanding av sårhet og humor skildrer han sin mors alderdom med en mesterlig strek. Dialogen er sparsom, men bildene gir oss dybde og et rikholdig spekter av ulike følelser. Vi får bli med langt inn i intimsfæren der vi som lesere får kjenne på noe av det samme ubehaget som de pårørende antakelig gjør, men takket være kjærligheten og respekten som ligger bak fortellingen, kjennes det likevel ikke påtrengende.

Øyvind Torseter DRONEFANGEREN (Cappelen Damm)

Med "Dronefangeren" spiller Øyvind Torseter på kjente elementer fra pandemi, zombieapokalypse og eventyret om rottefangeren fra Hameln, og spinner det på mesterlig vis om til en unik historie. Man oppdager stadig nye detaljer i de rikholdige tegningene og historien formidler humor og alvor i en skjønn forening. Dette er en bok som tåler å bli lest flere ganger og som passer like godt for liten som for stor.

Kjersti Synneva Moen GRIP DEN FØKKINGS DAGEN (Aschehoug)

Live life to the fullest! Kjersti Synneva Moen debuterer sterkt med en fargesprakende tegneserieroman om de vanskelige siste årene av oppveksten. Med stilsikker penn harselerer hun med visdomsord, mansplaining og kunstskoler. Det er allmenngyldig og bra, og som lesere heier vi på Amalie, bokens kule protagonist, gjennom hele boken.

Martin Ernstsen MEN HVEM ER DU? (Gyldendal)

Martin Ernstsen skildrer mesterlig og nært farens alzheimersdiagnose. Selv om det til tider er vondt, balanserer Ernstsen boken på mesterlig vis med minnerike stunder fra fortiden og inspirerte, detaljerte tegninger som får leseren til å ville ha mer fra første stund. Skildringen av et far-sønn-forhold som tidvis har vært vanskelig gir ekstra dybde og spenning til historien.

Med denne høyst personlige boken befester Ernstsen seg som en svært dyktig tegneserieskaper som mestrer kunsten å lage fengende tegneserieromaner om mellommenneskelig drama.